Hyppää sisältöön

Tervetuloa Puhdasruoka.fi -sivustolle! Täällä voit keskustella kaikenlaisista asioista liittyen ravintoon, terveyteen ja hyvinvointiin, tai sitten voit halutessasi puhua muistakin aiheista. :) Rekisteröitymällä pääset käyttämään kaikkia sivuston toimintoja. Rekisteröityminen on todella helppoa ja nopeaa. Voit myös rekisteröityä vielä helpommin Facebook- tai Twitter-tilisi kautta klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevia kuvakkeita.

Kuva

Kasvisruokapäivä kouluissa

kasvisruoka

• Kirjaudu vastataksesi
8 vastausta aiheeseen

#1 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 04 kesäkuu 2014 - 23:04

Kasvisruokapäivästä Helsingin kouluissa on taisteltu vuodesta 2010 lähtien ja onneksi se on säilynyt. Mulle ei oikein mene jakeluun miksi yhtä kasvislounasta viikossa pitää vastustaa henkeen ja vereen. Miten kukaan järjissään oleva voi olla sitä mieltä, että joka päivä jokaisella aterialla on syötävä lihaa. Tätä mieltä näyttää olevan esimerkiksi lääketieteen tohtori Ilkka Taipale:

"Vain kerran isäni uhkasi lyödä minua. Hän vaati, että syön ruusukaalia ja otti remmin. Minä sanoin: 'Lyö mies, ja minä teen itsemurhan, minä hyppään ikkunasta.' Äiti itki, isä ei lyönyt. Ruusukaalia ei syöty, eikä syödä vastedeskään."

Varmaan parempi tapa olisi olla hakkaamatta kiveen yhtä kasvislounasta viikossa ja antaa keittiölle vapaat kädet tarjota vaihtelevaa ruokaa. Onko siellä tosiaan syöty lihaa tai kalaa joka ikinen päivä ennen tätä pakotettua kasvispäivää? Ei ainakaan mun aikana, silloin vedettiin puuroa ja mustikkakeittoa pääruokana tyytyväisinä.

#2 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 08 kesäkuu 2014 - 11:25

Aikoinaan tuli seurattua kaupunginvaltuuston vääntöä tästä. Olihan se omalla tavallaan uskomatonta menoa. Laitetaan sunnuntaiviihteeksi kooste tästä sekoilusta:

#3 topstar

topstar
  • Members
  • 27 Viestit

Lähetetty 09 kesäkuu 2014 - 23:03

Kuten Madventuresin Tunna sanoi lihattoman lokakuun keskustelun alla: käsittämätöntä miten paljon tunteita tämä aihe herättää.

#4 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 472 Viestit

Lähetetty 09 kesäkuu 2014 - 23:10

Ihmiset ajattelee, että joka aterialla pitää olla lihaa.

Health is a crown worn by the healthy people on their heads.

#5 topstar

topstar
  • Members
  • 27 Viestit

Lähetetty 10 kesäkuu 2014 - 11:20

Jos sanon etten syö tomaattia (yhdessä vaiheessa oli nightshade-yliherkkyyttä), kukaan ei huolestu mun lykopeenin saannista. Mutta auta armias jos sanon etten syö lihaa, yhtäkkiä minuun suhtaudutaan kuin kuolemansairaaseen potilaaseen, joka on riutumassa pois elävien joukosta :bye:

#6 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 10 kesäkuu 2014 - 21:42

Ilmeisesti käytännön tasolla tämä kasvisruokapäivä on ymmärtääkseni ollut vähän heikko menestykseltään. Oppilaat ovat olleet vähemmän innostuneita ja menee tavallista enemmän roskiin. Tiedä sitten, millaisia kasvisruokia on päädytty siellä tarjoilemaan, mutta jos olisi otettu vaikkapa Jeff Novickin tiettyjä reseptejä käyttöön, niin voisi olettaa maistuvan paremmin. Hieman pelisilmää pitäisi käyttää tällaisissa, jos vain yhtään mahdollista. Ainaiset pinaattipihvit ja lötköt parsat eivät välttämättä kerää suurta ihailijajoukkoa.

#7 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 10 kesäkuu 2014 - 22:43

Ihmiset ajattelee, että joka aterialla pitää olla lihaa.

osa vastustanee kasvisruokapäivää siksi, että näkevät sen vastustamansa vihervasemmistolaisen ideologian tuputtamisena. Tämmöiset ihmiset eivät edes yritä katsoa itse hankkeen etuja tai haittoja tasapuolisesti. Se on moraalipsykologiassa tunnettu ilmiö. Kaikki me tähän langetaan joissain asioissa.

#8 Tomi44

Tomi44
  • Members
  • 1 Viestit

Lähetetty 07 marraskuu 2016 - 09:01

Nythän tää kokeilu on ihan virallisesti alkanut ainakin täällä pääkaupunkiseudun kouluissa. Saa nähdä millaisia tuloksia tällä nyt sitten saadaan.

• Blueteam tykkää tästä

#9 Dragofix

Dragofix
  • Members
  • 4 Viestit

Lähetetty 08 marraskuu 2016 - 10:19

Ilmeisesti käytännön tasolla tämä kasvisruokapäivä on ymmärtääkseni ollut vähän heikko menestykseltään. Oppilaat ovat olleet vähemmän innostuneita ja menee tavallista enemmän roskiin. Tiedä sitten, millaisia kasvisruokia on päädytty siellä tarjoilemaan, mutta jos olisi otettu vaikkapa Jeff Novickin tiettyjä reseptejä käyttöön, niin voisi olettaa maistuvan paremmin. Hieman pelisilmää pitäisi käyttää tällaisissa, jos vain yhtään mahdollista. Ainaiset pinaattipihvit ja lötköt parsat eivät välttämättä kerää suurta ihailijajoukkoa.

Taitaa olla se ainainen ongelma, kouluruokailuun ei ole varaa laittaa kuin 1e per oppilas, sen sijaan kaikkeen turhaan riittää satoja miljoonia ellei miljardeja euroja.

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää