Hyppää sisältöön

Tervetuloa Puhdasruoka.fi -sivustolle! Täällä voit keskustella kaikenlaisista asioista liittyen ravintoon, terveyteen ja hyvinvointiin, tai sitten voit halutessasi puhua muistakin aiheista. :) Rekisteröitymällä pääset käyttämään kaikkia sivuston toimintoja. Rekisteröityminen on todella helppoa ja nopeaa. Voit myös rekisteröityä vielä helpommin Facebook- tai Twitter-tilisi kautta klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevia kuvakkeita.

Kuva

Tyydyttynyt rasva

• Kirjaudu vastataksesi
50 vastausta aiheeseen

#1 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 14:14

Tulisiko ravinnon tyydyttynyttä rasvaa korvata tyydyttymättömillä?

Tämän tutkimuksen mukaan ei:

http://www.bmj.com/c...t/346/bmj.e8707

Mitä ajatuksia herättää?

• S@mppa tykkää tästä

#2 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 14:37

Kannataisi korvata.

Linkittämäsi artikkeli on jo aiemmin käsitelty tällä palstalla. Siinä syötettiin transrasvaa sisältäviä margariineja koehenkilöille. Kyseessä ei siis ole vakavasti otettava tutkimustulos. Omega6:sta ei kannata pelätä. Lisäksi kannattaa syödä myös omega3:sta. Myös tyydyttyneen rasvan korvaaminen yksittäistyydyttymättömällä rasvalla on hyödyllistä. Tyydyttynyt rasva ja transrasva on niitä huonoja rasvoja. Transrasva kaikkein huonoin.

Transrasvajuttu koski siis tuota Sydney Diet Heart Study -dataa, jonka Ramsden on päivittänyt meta-analysiinsä. Ramsdenin analyysi ei kyllä muutenkaan kumoa sitä suositusta, että tyydyttynyttä kannattaa korvata tyydyttymättömällä. Toisaalta se puoltaa sitä, että omega3-rasvaa kannattaa myös syödä omega6:n lisäksi.

Health is a crown worn by the healthy people on their heads.

#3 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 16:41

Petteri: Ei tänne foorumille kannata mitään virallistieteellisestä linjasta poikkeavaa postailla. Vastaukset tietää jo hyvin etukäteen, niin turha nähdä vaivaa...

Btw, kai syöt jo statiineja kaiken varalta?

• Petteri tykkää tästä

#4 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:08

Petteri: Ei tänne foorumille kannata mitään virallistieteellisestä linjasta poikkeavaa postailla. Vastaukset tietää jo hyvin etukäteen, niin turha nähdä vaivaa...

Btw, kai syöt jo statiineja kaiken varalta?

voithan itse vastata jotain virallisterveellisestä poikkeavaa

#5 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:16

Toki syön statiineja ennaltaehkäisevästi. Mun puolesta niitä kannattais lisäillä vesijohtoveteenkin. ;) Eiks se ois vähän niinku win-win-tilanne?

Mutta kiitos vastauksesta, pitääkin perehtyä tuohon, jos se oli tosiaan noin, että tuo margariini sisälsi transrasvahappoja.

#6 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:33

Täällä ei ainakaan todeta tutkimusnäyttöä vääräksi pelkästään sen takia, että se on virallisen totuuden kanssa linjassa. :) Muuta näyttöä saa vapaasti esittää.

Statiinikin on jonkinlainen lyömäase. Jos kirjoitat vähänkin jotain positiivista näistä toimivista lääkkeistä, tai korjaat kohtuutonta kritiikkiä, niin otsaasi lyödään leima, ja saat osaksesi herjausta. :)

#7 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:38

Tällä foorumilla näyttäisi olevan vähän sellainen trendi, että jos esittää tutkimustuloksia, jotka eivät menekään "virallisen" totuuden kanssa yksiin, niin Richard aloittaa tutun vegaani-/denialismisaarnansa siihen sävyyn, että tekee mieli jättää koko foorumi omaan arvoonsa...

• S@mppa tykkää tästä

#8 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:44

Richard on parantanut tapojaan mielestäni ainakin jonkin verran. :thumbsup:

Tosin rasvasota on hiljentynyt taas.

#9 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:47

http://www.puhdasruo...ge-9#entry12620

Tuossa on tuo Richardin viesti tuohon Ramsdenin juttuun liittyen. Viestin lopussa on asiantuntijoiden kommentit.

#10 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 17:55

Joo tyydyttynyttä rasvaahan on elukoiden lisäks myös kookosöljyssä. Lauriinihapolla kait on terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia, löytyyhän sitä äidinmaidostakin. Vai ollaanko tästäkin eri mieltä? Fruitaristien mielestä tietysti kaikki rasva on haitallista, mutta se nyt ei kyllä vakuuta ainakaan allekirjoittanutta.

#11 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 18:06

Viittasin tolla vastauksella cgs:n viestiin, joka ilmeisesti moderoitiin tai sitten cgs poisti itse..

#12 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 18:11

poistin, kun tuntui tyhmältä. Ei mulla oikeastaan ole tähän aiheeseen omaa lisättävää. Kookosöljy voi olla ihan mielenkiintoinen aihe.

#13 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 18:39

voithan itse vastata jotain virallisterveellisestä poikkeavaa

Voisin toki, mutta eiköhän se ole jo nähty, että ei se johda lopulta kuin naurettavaan inttämiseen. Neonomide kokeili jo täällä esittää ja selittää virallistieteellisestä poikkeavia tutkimuksia perusteellisesti (mm. rasvoihin liittyen), mutta sitten tämä yksi nimeltä mainitsematon kiihkoilija veti ihan vihkoon senkin aluksi mielenkiintoisen keskustelun. Kaikki foorumin entiset "vääräuskoiset" ovat näköjään poistunut kokonaan foorumilta. Jäljelle jäi vain vegaanit/kasvissyöjät...

Nyt kun tässä asiaa mietin, niin taitaa olla meikäläisen(kin) aika poistua tältä foorumilta. Eipä tässä tee oikein enää mieli selailla kirjoituksia ja ottaa kantaa asioihin, niin silloin on varmasti parasta nostaa kytkintä ja vaihtaa osoitetta toisaalle.

Loppuun vielä hymiöitä kaikille menneistä vuosista: :) :bye: :hei:

• Petteri tykkää tästä

#14 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 19:07

Itse kyllä lihaa syön, mutta on tuo näyttö kovaa rasvaa vastaan vaan sen verran vahva, että tuskin Neonomidekaan sitä kieltää. Neonomide vaikuttaa minusta nykyään enemmän välimeren linjan kannattajalta, mitä pidän itsekin ihan hyvänä. Samoin Neonomiden arvostama Reijo Laatikainen puhuu pehmeiden rasvojen puolesta.

#15 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 19:08

@ S@mppa

Joo, samanlaisen havainnon tehnyt. Mistähän lie johtuu tuo äärimmäinen vegaani-kiihkoilu? Samaa ilmiötä oon havainnut mm. Durianriderin blogissa. Ja vissiin jossain päin Keski-Afrikkaa oli ne sotaisimmat heimot, jotka syö LFHC-vegaanisti. Liekö siinä jokin linkki. ;)

#16 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 19:22

Kyllä kiihkoilijoita näyttää olevan kaikissa ryhmissä. :)

#17 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 15 huhtikuu 2013 - 20:48

Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään.

• Richard tykkää tästä

#18 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2013 - 14:38

Voisin toki, mutta eiköhän se ole jo nähty, että ei se johda lopulta kuin naurettavaan inttämiseen. Neonomide kokeili jo täällä esittää ja selittää virallistieteellisestä poikkeavia tutkimuksia perusteellisesti (mm. rasvoihin liittyen), mutta sitten tämä yksi nimeltä mainitsematon kiihkoilija veti ihan vihkoon senkin aluksi mielenkiintoisen keskustelun. Kaikki foorumin entiset "vääräuskoiset" ovat näköjään poistunut kokonaan foorumilta. Jäljelle jäi vain vegaanit/kasvissyöjät...

Nyt kun tässä asiaa mietin, niin taitaa olla meikäläisen(kin) aika poistua tältä foorumilta. Eipä tässä tee oikein enää mieli selailla kirjoituksia ja ottaa kantaa asioihin, niin silloin on varmasti parasta nostaa kytkintä ja vaihtaa osoitetta toisaalle.

Loppuun vielä hymiöitä kaikille menneistä vuosista: :) :bye: :hei:

No älkää nyt. Olen syönyt vuoden alusta lohta n. 2 kertaa kuukaudessa. Olin n. 3 vuotta tiukalla vegaanidietillä, mutta kuitenkin aina pitänyt lohesta, ja koska pidin jatkuvasti myös nahkakenkiä niin lopulta ajattelin, että WTF. Voisi sanoa, että olen noudatan Pritikin/McDougall -ruokavaliota, jos välttämättä haluaisi lokeroida. Nykyjään syön paljon leipää ohuella kerroksella öljytöntä tahinia, ja päällä tofu viipaleita ja kurkkua (täysjyväruis- ja kovaa vehnäleipää by Järvi-Suomen herkku). 

Kirjoitin juuri tyydyttyneistä rasvoista ja turhasta hämmennyksestä John McDougallin foorumiin. Lukekaahan sieltä. 

http://www.drmcdouga...php?f=1&t=36077

Mielestäni ei ole väliä onko kiihkoilija, vai ei. Sillä on väliä minkälainen kiihkoilija on. 

Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics
http://healthylongev...-longevity.html

#19 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2013 - 14:53

Minä syön lohta 1-2 kertaa viikkoon vaikka inhoan kaikkia kalaruokia. :P

#20 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2013 - 14:57

^Juu, 

en ikinä osta itse lohta tai kokkaa sitä, lähinnä teen tämän vain pienen sosiaalisen jouston takia. Usein kyläillessa tarjotaan lohivoileipiä, ja nyt siis sanon "kiitos" ja otan yhden vastaan. Eilen vedin unicafessa lohipalan täysjyväriisillä. Nykyjään vahvasti starch-linjalla (täysjyväpastaa, kaurapuuroa, leipää, jne), ja mukana paljon brokkolia. Hedelmiä menee päivästä riippuen 2-10kpl, usein lähemmäs tuota kahta. Kesällä varmaan enemmän. 

Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics

#21 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2013 - 15:24

Anyways, olen samaa mieltä Blueteamin kanssa. Näyttö tyydyttyneitä rasvoja kohtaan on todella vankka. On sekä mekanismin tason ymmärrys siitä, miten kyseiset rasvat vaikuttavat LDL -reseptoreihin, ja lisäksi aiheesta on todella vahva epidemiologinen näyttö. Viittaamassani kirjoituksessa (McDougall foorum) siteraan muun muassa Harvardin laadukasta kohorttitutkimusta, jossa tyydyttynyt rasva lisäsi kuolettavan sydäntapahtuman riskiä 72% (korkea kulutus vs. matala kulutus). 

Tyydyttynyt rasva johtaa tod.näk kaulavaltimoiden paksuuntumiseen. Kyllähän tästä keskustella sopii, en kuitenkaan suosittele riskinottoja :)

Dietary fat intake and carotid artery wall thickness: the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) Study.

"Wall thickness was measured with B-mode ultrasound. After adjustment for age and energy intake, animal fat, saturated fat, monounsaturated fat, cholesterol, and Keys' score were positively related to wall thickness, while vegetable fat and polyunsaturated fat were inversely related to wall thickness. These associations persisted after further adjustment for smoking and hypertension and were consistent across the four race and sex groups. Thus, elements of habitual dietary intake were consistently associated with carotid artery wall thickness, compatible with their putatively atherogenic and antiatherogenic properties".

#22 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2013 - 21:21

Heh, tuossa vähän vinkkejä siitä, mitä voi tehdä olla muuttumatta (kiihkoilevaksi) vihaiseksi vegaaniksi:

En itse kuitenkaan osaa pitää (ainakaan kaikkea) kiihkoilua pahana asiana. Voin kyllä myöntää, että pidän itseäni jossakin määrin kiihkoilevana vegaanina, mutta vihaisuus on ainakin enimmäkseen pysynyt poissa kuvioista.

Lohi kyllä kuului sekasyöntiaikoina suosikkeihin, mutta en minä sitäkään osaa enää oikein kaivata.

• Richard, cgs ja Jea! pitää tästä

#23 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2013 - 00:38

itse olen tällä haavaa jonkinlainen semivegetaristi. Jos elukkaa tulee syötyä, niin ykkösvaihtoehtona ovat ehkä äyriäiset. Varmaan myös hyönteisiä söisin.

Norjalaiset tutkivat ovat väittäneet, että äyriäiset eivät tunne kipua. Valitettavasti tämä ei taida pitää paikkaansa: http://www.bbc.co.uk...onment-21044077

#24 Petteri

Petteri
  • Members
  • 87 Viestit

Lähetetty 19 huhtikuu 2013 - 18:02

Mikä vaikka tässä on pielessä?

http://chriskresser....e-not-the-enemy

Oon jonkin verran ton tyypin podcasteja kuunnellut, ja jäänyt sellainen kuva kaverista, että ihan perusteellisesti se tekee tota hommaa. Vaikka ei kaikkea sen paleo-läpyskää täysin nielisikään...

#25 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 19 huhtikuu 2013 - 18:51

Luin tähän asti:

Myth #1: Eating cholesterol and saturated fat raises cholesterol levels in the blood.

Itse olen ilmeisesti Chrisin mielestä lääketieteellinen ihme, koska tuo ei ole myytti omalla kohdallani.

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää