Hyppää sisältöön

Tervetuloa Puhdasruoka.fi -sivustolle! Täällä voit keskustella kaikenlaisista asioista liittyen ravintoon, terveyteen ja hyvinvointiin, tai sitten voit halutessasi puhua muistakin aiheista. :) Rekisteröitymällä pääset käyttämään kaikkia sivuston toimintoja. Rekisteröityminen on todella helppoa ja nopeaa. Voit myös rekisteröityä vielä helpommin Facebook- tai Twitter-tilisi kautta klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevia kuvakkeita.

Kuva

McDougallin dietti

McDougall tärkkelys

• Kirjaudu vastataksesi
137 vastausta aiheeseen

#51 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 00:29

McDougall ei kai varsinaisesti missään sano, etteikö urheileminen lisäisi proteiinintarvetta. Vähimmäistarve on hänen mielestään kuitenkin vain 20-30 grammaa päivä. Varsinainen suositus hällä 30-80 grammaa, joka kuulemma samaa luokkaa kuin WHO:lla.

#52 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 06:40

Itse olen huomannut, että kun en treenaa niin pärjäilen vähillä proteiineilla ja vege-linjoilla. Sitten kun treenaan (kestävyyslajeja) niin himo varsinkin eläinperäiseen proteiiniin kasvaa. Tuo voi kyllä johtua siitä, että olen melko tottumaton kasviproteiinin hyödyntäjä. Joka tapauksessa oma kokemukseni on, että treenaaminen kasvattaa proteiinin tarvetta mikä ei kai ole mikään yllätys useimmille.

Jos otetaan katsaus globaalin epidemiologiaan niin maaiman terveimmät ja trimmeimmät ihmiset ruraali Aasiassa ja Keski-Afrikassa kuluttavat hyvin vähä-proteiinista diettiä ainakin länsimaisiin verrattuna, 40-60g per päivä. Proteiinin saanti juuri tuo 10% kaloreista, ehkä hieman enemmän. Uusimpien Pohjoismaisten suositusten mukaan proteiinin saanti tulisi olla 10-20% haarukassa. Perunassa proteiinia kaloreista 10%, viljoista usein yli 15%. Eli pelkästään ruuilla saa tarvittavat proteiiinit kunhan kalorien saanti kohdallaan.

American Heart Institutionin näkemys kasviproteiinista, kyseessä siis yksi maailman arvostetuimpia toimijoita terveydenhuollon alalla. AHA ottaa kantaa vanhoihin myytteihin:
  • Protein: You don't need to eat foods from animals to have enough protein in your diet. Plant proteins alone can provide enough of the essential and non-essential amino acids, as long as sources of dietary protein are varied and caloric intake is high enough to meet energy needs.
  • Whole grains, legumes, vegetables, seeds and nuts all contain both essential and non-essential amino acids. You don't need to consciously combine these foods ("complementary proteins") within a given meal (American Heart Association, 2011)
--AHA
Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics
http://healthylongev...-longevity.html

#53 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 09:35

Tällä NFL-ammattilaisella toki kalorien tarve isompi kuin amatööreillä, mutta kuten näkyy mitään erityisiä proteiiniannoksia ei tarvita. Toki nestemäiset lisäravinteet ovat helppo tapa vetää nopeasti kaloreita alas treenin jälkeen. Tavallinen amatööribodari tuskin kuitenkaan tarvitsee niitä.

Lähetetty kuva
Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics

#54 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 11:54

Mielenkiintoista huomata kuinka sitä on kiinni tuossa ajatuksessa, että kaikilla aterioilla proteiiniruokaa pitäisi olla.. Ja tuo on tosissaan totta, että esim. tällainen leivän ja puuron puputtaja saa melkoisen määrän proteiinia jo niistäkin. Tänään lounaalla perunaa, parsakaalia,paprikaa, tuoretta basilikaa, yrttisuolaa ja pippuria höyryttelin microplus- kannulla. Lisukkeena tomaatti ja sokeroimaton persikka-passion yosa. http://www.tupperwar...hs.xsl/846.html Tuo on muuten tosi näppärä tällaisen ruoan laittoon! Ei muuta kun kassillinen värkkejä jääkaapista /kaupasta mukaan, kamat palasiksi työpaikan keittiössä, tippa vettä sekaan, muutama minuutti mikrossa ja homma on valmis! Pastat/riisit yms tietty pitää keittää valmiiksi kotona. Ja itse asiassa jo pelkästään tuosta ateriasta taisi kertyä yli 10 g proteiinia kun mukaan lasketaan jälkkäri gojit.Tuolla mainitsemallani joogaleirillä harjoittelin joka päivä 1,5-2h + paljon muuta jalkojen päällä olemista joten aika hyvin tuntuisi minulle(kin) riittävän (lähes)vegaaniruoka kovaakin treenatessa. Toisaalta tiedän, että pitääkseni perhe-elämän sujuvana, en tule kokonaan kasvisruokavalioon siirtymään vielä vuosiin. Nyt tähtään seuraavaan päivärytmiin:

aamu
kaurapuuro runsailla marjoilla (ja ehkä hedelmää ja jotain siemeniä)

lounas
dougallin tyyliin

päivällinen
"tavallista sekaruokaa" tai dougallia jos tilanne sallii :-)

iltapala
leipää + vihanneksia (tofua tai juustoa jos mieli tekee)
jogurttia (soija- tai tavallista)

Hedelmiä tulee syötyä 2-4 pitkin päivää. Ja kukaan älköön suositelko minulle totaalista juuston ja jogurtin hylkäämistä! :D Soijajogurtilla ja tofulla korvaan niitä välillä mutta kokonaan siihen en siirry. Onko muuten jossain otettu kantaa gluteiiniin tämän ruokavalion puitteissa?

Ja pakko myöntää että peruna+ketsuppi-kombo sai minut suorastaa yökkimään :sick: Pitää aika iso hätä olla ennen kuin tuohon lähden... Mutta jonkun öljyttömän pestorespetin voisi yrittää kehitellä ja sitä voisi sitten pistellä pastan, kirsikkatomaattien ja oliivien kera pikaruokana! Yam!! Oletteko muuten kuinka ehdottomia tuon öljyn käytön suhteen?
  • Blueteam tykkää tästä

#55 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 11:56

Parsakaalissa on yllättävän paljon proteiinia energiaan suhteutettuna. :)
Health is a crown worn by the healthy people on their heads.

#56 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 12:18

Mutta jonkun öljyttömän pestorespetin voisi yrittää kehitellä ja sitä voisi sitten pistellä pastan, kirsikkatomaattien ja oliivien kera pikaruokana! Yam!!

Itse teen pestot ilman öljyä vähätehoisella tehosekoittimella tyyliin mitä kaapista löytyy. Pohja vihreälle ja punaiselle on basilikaa/tomaattia/kuivattua tomaattia, pecorinoa/parmesania, pinjansiemeniä/muita siemeniä tai pähkinöitä, mustapippuria, valkosipulia (+salottisipulia jos sattuu löytymään). Siemeniä en kuumenna kuten ohjeissa usein kehotetaan. Juustosta tulee tuohon suolaa mutta lopputulos on huomattavasti vähäsuolaisempi kuin kaupan pestot. Suolanhimoiset voivat tietysti lisätä myös suolaa.

Ehkä tuohon voisi myös oliiveja kokeilla.
  • Blueteam tykkää tästä

#57 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 12:20

Parsakaalissa on yllättävän paljon proteiinia energiaan suhteutettuna. :)

Huomasin tuon tänään kun laskeskelin tuota lounasta!! Ja minulla tulee tuota parsakaalia syötyä ihan reiluja annoksia joten aikamoinen prodepläjäys helposti tulee. Mutta en nyt kuitenkaan vielä tuon takia ala passailemaankaan parsakaalin syömisen kanssa :)

#58 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 12:23

Itse teen pestot ilman öljyä vähätehoisella tehosekoittimella tyyliin mitä kaapista löytyy. Pohja vihreälle ja punaiselle on basilikaa/tomaattia/kuivattua tomaattia, pecorinoa/parmesania, pinjansiemeniä/muita siemeniä tai pähkinöitä, mustapippuria, valkosipulia (+salottisipulia jos sattuu löytymään). Siemeniä en kuumenna kuten ohjeissa usein kehotetaan. Juustosta tulee tuohon suolaa mutta lopputulos on huomattavasti vähäsuolaisempi kuin kaupan pestot. Suolanhimoiset voivat tietysti lisätä myös suolaa.

Pitää pistää testiin kun tällä hetkellä on vielä pari melko komeaa basilika-kasvustoa ikkunalaudalla! Mitä muita siemeniä/pähkinöitä olet käyttänyt? Nuo pinjansiemenet melko tyyriitä ja jos 5-6 hengen pestot pelkästään niistä vääntää niin alkaa tulla tahnalle vähän liikaa hintaa...

#59 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 12:52

Mitä muita siemeniä/pähkinöitä olet käyttänyt?

Cashew-pähkinöitä ainakin, lopputulos ei aina välttämättä muistuta pestoa :-)

Ainiin ja pähkinämaitoa olen laittanut nesteeksi jos siellä ei ole tomaatteja.

#60 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 20:18

Itse yritän jonkin verran tarkkailla proteiininsaantiani, eikä makrosuhde muutenkaan ole aivan sitä, mitä tietyt tahot suosittelevat, vaan ehkäpä ennemmin 70-15-15 (tuokin vähän heilahtelee). On tullut syötyä jonkin aikaa alle 2000 kaloria päivässä, välillä selvästikin, ja jos lähtisi sille linjalle, että kymmenen prosenttia proteiinista, niin se jäisi jonnekin 30-50 gramman väliin. Tuokin on toki joidenkin mukaan ihan ok, mutta itse olen pyrkinyt pikkuisen suurempaan annokseen.

#61 Juicy fruit

Juicy fruit
  • Members
  • 101 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 20:38

Mä olen nyt jonkin aikaa noudattanut tän tapaista dieettiä, mutta lisäksi olen jättänyt gluteiiniviljat ja palkokasvit pois. Jotain soijapohjaisia tuotteita kuten soijakastiketta olen käyttänyt ja tofua voisi ehkä jonkin verran myöskin syödä.

Käytännössä olen syönyt aika paljon hedelmiä esim. päivässä olen voinut syödä 3-4banaania, 3nektariinia, appelsiinin, omenan ja 10 taatelia. Saako hedelmiä syödä niin paljon kuin mieli tekee?

Muita ruokia onkin sitten ollut vähän hankalampaa keksiä. Ideoita?
Aamiaiseksi olen syönyt kaurapuuroa, hunajaa ja marjoja tai tehnyt smoothien. Sitten olen syönyt joko paljon hedelmiä (kuten yllä) tai vastaavasti vähemmän ja tehnyt ruuaksi riisiä ja kasviksia/kasvis-sushia.

Ainiin...muistaakseni kahvia ei saisi juoda, mutta mä olen kyllä juonut päivässä sen mukillisen verran, kun en ole pystynyt olemaan ilman. Joskus aikaisemminkin olen yrittänyt vaihtaa kahvin yrttiteehen huonoin menestyksin.

#62 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 29 elokuu 2012 - 22:13

ei kahvi erityisemmin pannassa ole. Minulle tässä on oleellisinta, että eläintuotteet ja paistorasva jäävät enimmän aikaa pois, mutta tarkoitus ei ole heti ryhtyä miksikään ravintojeesukseksi.

#63 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 08:22

Ainiin...muistaakseni kahvia ei saisi juoda, mutta mä olen kyllä juonut päivässä sen mukillisen verran, kun en ole pystynyt olemaan ilman. Joskus aikaisemminkin olen yrittänyt vaihtaa kahvin yrttiteehen huonoin menestyksin.

Täällä juttua kahvin hyvistä ja huonoista puolista:

http://www.puhdasruo...opic/404-kahvi/

Itse pystyn olemaan ilman kahvia tekemällä tuhdin kaakaosmoothien. Kahvia menee kuitenkin edelleen mutta pidän silloin tällöin kahvittomia päiviä, jotka toisinaan venähtää viikoiksi ihan itsestään jos vaan (raaka)kaakaota kaapissa riittää.

#64 Juicy fruit

Juicy fruit
  • Members
  • 101 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 14:11

Toi kahvi on mulle sellanen, ettei se vaikuta muhun mitenkään piristävästi, enkä myöskään saa päätäni kipeäksi jos sitä ei ole saatavilla...silti olen siihen jotenkin kummalla tavalla koukussa :D. Esim. jos jossain tuoksuu kahvi, niin alkaa tehdä mieli kupillista.
Kiva kuulla ettei se ehkä olisikaan niin paha tapa, kuin olen luullut.

Eikös kahvi ja kaakao sisällä paljolti niitä samoja haitallisina pidettyjä aineita esimerkiksi kofeiini?

#65 Juicy fruit

Juicy fruit
  • Members
  • 101 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 19:12

Mites muuten raudan saanti tällä dieetillä? Mulla ainakin kokemuksesta kasvisruokavaliolla hemoglobiini putoaa alle sadan.
Toinen juttu mikä mietityttää on noi tarpeelliset rasvat...Joskus teinivuosina on tullut välteltyä kaikkea rasvaista, kuin ruttoa josta sitten seurasi ongelmia pidemmäksi aikaa. Miten käytännössä voin taata tällä dieetillä saavani riittävän määrän hyviä rasvoja? Kannattaako alkaa syömään jotain omega-3 nappeja?
Kolmas huolen aiheeni koskee B12-vitamiinia, jota toki voi ottaa purkista, mutta koska sitä käsittääkseni varastoituu elimistöön, niin voiko varastoa ylläpitää syömällä lihaa vaikkapa kerran kuukaudessa?

#66 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 19:50

Eikös kahvi ja kaakao sisällä paljolti niitä samoja haitallisina pidettyjä aineita esimerkiksi kofeiini?

Kaakaon kofeiinimäärä on pieni verrattuna kahviin mutta siinä on lyijyä ja kadmiumia.

#67 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 19:56

Kaakaossa on kofeiinin kaltaista teobromiinia:

http://en.wikipedia....iki/Theobromine

Teobromiini näyttäisi laskevan verenpainetta.

#68 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 20:01

Mites muuten raudan saanti tällä dieetillä? Mulla ainakin kokemuksesta kasvisruokavaliolla hemoglobiini putoaa alle sadan.
Toinen juttu mikä mietityttää on noi tarpeelliset rasvat...Joskus teinivuosina on tullut välteltyä kaikkea rasvaista, kuin ruttoa josta sitten seurasi ongelmia pidemmäksi aikaa. Miten käytännössä voin taata tällä dieetillä saavani riittävän määrän hyviä rasvoja? Kannattaako alkaa syömään jotain omega-3 nappeja?
Kolmas huolen aiheeni koskee B12-vitamiinia, jota toki voi ottaa purkista, mutta koska sitä käsittääkseni varastoituu elimistöön, niin voiko varastoa ylläpitää syömällä lihaa vaikkapa kerran kuukaudessa?

Varmaan kannattaa ottaa tuota B12-vitskua nappeina. Itse ainakin syön myös omega3-kapseleita. :)

Rautaa saa varmaan hyvin tuosta lihansyönnistä silloin tällöin.

#69 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 20:09

Ehkä kannattaisi vaan ostaa se kirja. Kaikki selviää kyllä siitä: kyseessä siis sama henkilö joka mukana MS-tauti-dietti tutkimuksessa:
Lähetetty kuva

http://www.adlibris....isbn=1609613937

Arvosteluja:

The Diet Book to End All Diet Books
http://www.medpageto.../At-Large/32834

#70 Juicy fruit

Juicy fruit
  • Members
  • 101 Viestit

Lähetetty 30 elokuu 2012 - 20:41

Ehkä kannattaisi vaan ostaa se kirja. Kaikki selviää kyllä siitä: kyseessä siis sama henkilö joka mukana MS-tauti-dietti tutkimuksessa:

The Diet Book to End All Diet Books
http://www.medpageto.../At-Large/32834

Tai ehkä sinä kirjan ilmeisestikin jo lukeneena voisit kertoa jotain mitä tiedät liittyen kysymyksiini ;)? No juu, totta puhuakseni oishan toi ihan mielenkiintosta lukee, mutta valitettavasti mun enkun osaaminen ei ole mitenkään parasta mahdollista, joten onko tota käännetty suomeksi?

#71 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 31 elokuu 2012 - 00:08

näitä McDougallin kirjoja ei taida olla suomennoksina. Rauta-asiasta ei ole paljon mainintaa paitsi että liika kalsiumin saanti kuulemma estää raudan imeytymistä. Ainakaan sitä ongelmaa ei tällä ruokavaliolla ole.

Itsellä menee tuota kahvia, koska seminaareissa hereillä pysyminen tuntuu edelleen vaativan sitä. Tähän vaikuttaa varmaan sekin, että olen yrittänyt ajanpuutteen takia nukkua normaalia vähemmän. Nykytutkimuksen mukaan kuusi tuntia on useimmille riittävä yöunen määrä (mutta vaatii tottumista), ja McDougall on samoilla linjoilla.

#72 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 31 elokuu 2012 - 07:30

Tai ehkä sinä kirjan ilmeisestikin jo lukeneena voisit kertoa jotain mitä tiedät liittyen kysymyksiini ;)? No juu, totta puhuakseni oishan toi ihan mielenkiintosta lukee, mutta valitettavasti mun enkun osaaminen ei ole mitenkään parasta mahdollista, joten onko tota käännetty suomeksi?

Nyt alkaa työväentaloilla ensi viikolla kurssit. Suosittelen että ilmoitat itsesi englannin-kielen kursseille. Toinen vaihto-ehto on että luet kirjaa laptop sylissä sanakirja auki. Elämän laatu kärsii jos ihmisellä ei ole kunnollista englannin taitoa nykypäivänä. Suomalaisilla kannattaa lisäksi olla hallussa ruotsi, eli ikkuna Skandinaviaan.. Näitä kieliä ei opeteta ilman hyvää syytä kuolussa ala/ylä-asteelta lähtien.

Se että minä kertoisin miten homma menee redusoituisu helposti ainoastaan yhden nettikirjoittajan jorinaksi, eikä välttämättä koskettaisi sinua syvemmin, suosittelen siksi kirjaa, että todellat saat kontekstin haltuun ja sitoudut sanomisiin. Kyseessä kuitenkin kattavan kliinisen hoitokokemuksen omaava lääkäri, ja kirjaa suosittelevat minun lisäksi kovan luokan asiantuntijat (JAMAn ex pääeditoija George Lundell sekä American Journal of Cardiologyn pääeditoija William Clifford Roberts, etc).

#73 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 31 elokuu 2012 - 10:30

Itse olen taas useamman vuoden tauon jälkeen alkanut juomaan silloin tällöin kahvia. En läheskään päivittäin kuitenkaan. Edelleen kuluu eniten teetä ja yrttijuomia.

Kertyikö sinulle silloin suositusten mukaisesti rautaa, vai oliko ongelma ennemmin imeytymisessä? Kumpaankin voi kuitenkin vaikuttaa kasvisruokavaliollakin. McDougall-ruokavalionkin voi koostaa monella tavalla. Tuossa on Jeff Novickin tarjoama esimerkki yksinkertaisesta vaihtoehdosta, joka on pitkälti McDougall-henkinen. Kalorit jäävät kohtalaisen alas, mutta esimerkiksi rautaa kertyy siitä huolimatta ihan reippaasti (27 milligrammaa) .

A Simple Nutrititious & Affordable Plan (SNAP)

Melko moni käyttää esimerkiksi ruokalusikallisen pellavansiemeniä päivässä täyttääkseen omega 3 -tarpeensa. Itse en ole täysin vakuuttunut tämän riittävyydestä, joten tulee syötyä myös leväperäistä DHA-lisää. Ei kuitenkaan aivan päivittäin, ja välillä on enemmänkin taukoa siinä.

Itse en jättäisi B12-vitamiinia aivan näin harvan/satunnaisen saannin varaan.

#74 Juicy fruit

Juicy fruit
  • Members
  • 101 Viestit

Lähetetty 31 elokuu 2012 - 11:46

näitä McDougallin kirjoja ei taida olla suomennoksina. Rauta-asiasta ei ole paljon mainintaa paitsi että liika kalsiumin saanti kuulemma estää raudan imeytymistä. Ainakaan sitä ongelmaa ei tällä ruokavaliolla ole.

Itsellä menee tuota kahvia, koska seminaareissa hereillä pysyminen tuntuu edelleen vaativan sitä. Tähän vaikuttaa varmaan sekin, että olen yrittänyt ajanpuutteen takia nukkua normaalia vähemmän. Nykytutkimuksen mukaan kuusi tuntia on useimmille riittävä yöunen määrä (mutta vaatii tottumista), ja McDougall on samoilla linjoilla.

Juu, niin mä vähän arvelinkin, kun ei googlekaan löytänyt. Harmi ettei suomennoksia ole. Jostain olen ollut btw lukevinani, ettei hemoglobiini oikeastaan edes kerro paljoa raudan todellisesta varastoitumisesta elimistöön, joka ei välttämättä sekään ole aina hyvä asia...siis liika rauta. :).Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, nyt kun jatkan tätä dieettiä miten rauta-arvoille käy. Korkeimmillaankin, kun hemoglobini on ollut 120 pintaan ja useimmiten alle sadan.

Nyt alkaa työväentaloilla ensi viikolla kurssit. Suosittelen että ilmoitat itsesi englannin-kielen kursseille. Toinen vaihto-ehto on että luet kirjaa laptop sylissä sanakirja auki. Elämän laatu kärsii jos ihmisellä ei ole kunnollista englannin taitoa nykypäivänä. Suomalaisilla kannattaa lisäksi olla hallussa ruotsi, eli ikkuna Skandinaviaan.. Näitä kieliä ei opeteta ilman hyvää syytä kuolussa ala/ylä-asteelta lähtien.

Se että minä kertoisin miten homma menee redusoituisu helposti ainoastaan yhden nettikirjoittajan jorinaksi, eikä välttämättä koskettaisi sinua syvemmin, suosittelen siksi kirjaa, että todellat saat kontekstin haltuun ja sitoudut sanomisiin. Kyseessä kuitenkin kattavan kliinisen hoitokokemuksen omaava lääkäri, ja kirjaa suosittelevat minun lisäksi kovan luokan asiantuntijat.

Eli mielestäsi elämänlaatu kärsii jos ei osaa sujuvasti(myöskin ammattisanastoa) vähintäänkin ruotsia ja englantia tai vastaavasti omista laptopia :)? Voit olla oikeassakin. Päätteletkö myöskin että en osaa eroittaa toisistaan jonkun nettikirjoittelijan jorinoita ja oikeaa teosta(kirja)? Uskon kyllä pystyväni siihen. Kiitos suosituksista.

Kertyikö sinulle silloin suositusten mukaisesti rautaa, vai oliko ongelma ennemmin imeytymisessä?

Mulla on melkein aina ollut hemoglobini anemian rajoilla. Poikkeuksena viime kerta jolloin arvo oli mystisesti melkein hyvä:120. Kiitos neuvoista :). Varmaan pitää sitten ostaa B12-vitskua ja jotain omega kolmostakin.</p>

#75 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 31 elokuu 2012 - 16:23

Juu, niin mä vähän arvelinkin, kun ei googlekaan löytänyt. Harmi ettei suomennoksia ole. Jostain olen ollut btw lukevinani, ettei hemoglobiini oikeastaan edes kerro paljoa raudan todellisesta varastoitumisesta elimistöön, joka ei välttämättä sekään ole aina hyvä asia...siis liika rauta. :).Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, nyt kun jatkan tätä dieettiä miten rauta-arvoille käy. Korkeimmillaankin, kun hemoglobini on ollut 120 pintaan ja useimmiten alle sadan.

Ferritiini kertoo raudan varastoitumisesta. Jos uskoo tohtori Mercolaa, niin ferritiini pitäisi olla alle 80. Joka tapauksessa korkea arvo ei varmastikaan ole hyvä. Mutta liika rauta ei taida naisille kovin ongelmallista olla kuin vasta vaihdevuosien jälkeen.

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: McDougall, tärkkelys

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää