Hyppää sisältöön

Tervetuloa Puhdasruoka.fi -sivustolle! Täällä voit keskustella kaikenlaisista asioista liittyen ravintoon, terveyteen ja hyvinvointiin, tai sitten voit halutessasi puhua muistakin aiheista. :) Rekisteröitymällä pääset käyttämään kaikkia sivuston toimintoja. Rekisteröityminen on todella helppoa ja nopeaa. Voit myös rekisteröityä vielä helpommin Facebook- tai Twitter-tilisi kautta klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevia kuvakkeita.

Kuva

McDougallin dietti

McDougall tärkkelys

• Kirjaudu vastataksesi
137 vastausta aiheeseen

#26 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 12 elokuu 2012 - 18:49

Kun minulla ei sitä kompetenssia oo laitella tutkimusdataa pöytään, niin mutuilen menemään.

niitä tutkimuksiahan voi jokainen itse googlailla, joten henkilökohtaiset kokemukset ovat tämmöisessä ketjussa tuoreinta sisältöä.

itsellä on ehkä rasva-addiktio eniten estänyt tämän valion toteuttamista aiemmin. Nyt kuitenkin tuntuu että vaakakupissa painaa muut seikat enemmän. Varsinkin enemmän virkeyttä päivisin olisi tilauksessa. Seminaarissa ei ole kiva istua samalla, kun nukuttaa armottomasti.

Näistä vähärasvaisista keittokirjoista paras näkemäni on Lindsay Nixonin Everyday Happy Herbivore, joka on kirjoitettu siltä kannalta että tehdään ruokaa niistä aineksista mitä sattuu käsillä olemaan, eikä niin että katsotaan kirjasta resepti ja hankitaan siihen ainekset. Toki kaikista reseptikirjoista voi etsiä ideoita omiin sovelluksiin.

#27 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 12 elokuu 2012 - 20:05

Tuo Happy Herbivore pitäisi ostaa, kyseessä siis täysin McDougall/Campbell/Esselstyn/Barnard -linjan mukainen teos.

Posted Image

Nuo McDougall kirjan reseptit ovat enemmän sellaisia, että imitoidaan Amerikan suosikkiruokia, mutta tehdään niistä whole-food plant-based versioita, pitsoja, buritoja,burgereita, jne. Eräs kasvissyöjä ystävä totesi, että reseptit eivät todellakaan miellytä, koska liikaa ketsuppi-sinappi juttuja. Häntä ei kiinnostanut lähtemään imitoimaan karvivoorien herkkuruokia. Mutta, täytyy toki myös muistaa McDougall -kirjan suurin kohdeyleisö. Näille jotkut eksoottiset afrikkalaiset pataruuat voivat olla vähän liikaa aluksi. (toki muistaakseni niitäkin on Starch -solutionin reseptisivuilla).

Putelle taas hyviä kommentteja. Itse toivoisin myös, että voisin kertoa tämän dietin kumonneen sydäntautini ja MS-taudin vielä siihen päälle, mutta itselläni onneksi sen verran onnekas lähtötilanne, että mitään radikaaleja muutoksia en itse huomannut (raakaruoka 80/10/10 kokeiluihin verrattina toki huomasi fiilisten parantuneen huomattavasti). Muut kaverit kommentoivat miten ajatus kirkastui ja vireystaso nousi huomattavasti lihan skippaamisen myötö. Yksi tuttu, joka hyppäsi kelkkaan yhdessä yössä kun kerroin hänellä Cornell-Oxford China Projectista, kertoi, ettei voi enää juoda kahvia, koska on niin hyvin carb up jo heti aamusta, jolloin kahvi saa olon ainoastaan hyper-aktiiviseksi ja vie keskittymiskyvyn. Hänellä lähti pois kaikki ihottumat käsistä.
Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics
http://healthylongev...-longevity.html

#28 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 13 elokuu 2012 - 10:06

McDougall on kova, koska ei mene myöskään mukaan fad-dietteihin, vaan antaa toimivia ratkaisuja:

1) "As to the risk factors in predominantly rural African populations in southern Africa, the principal dietary sources of energy were in the past and still are to an extent cereals (maize and kaffir corn or sorghum) and their products, wild spinaches, and a variety of legumes (cowpeas, sugar beans, Jugo beans), along with relatively low intakes of most vegetables and fruits and infrequent consumption of small quantities of milk and meat".

"Serum cholesterol levels of rural Africans in the past ranged from about 3.0 to 3.5 mmol/l and remain low. The range of mean serum cholesterol levels of urban Africans was 3.5 to 4.40 mmol/l and later increased to 4.0 to 5.0 mmol/l"

Nutrition and Heart Disease Causation and Prevention Edited by Ronald Ross Watson and Victor R . Preedy

2) The epidemiology of coronary heart disease in South Africa

"Numerous reviews, past and present, have emphasised the rarity of coronary heart disease (CHD) in Africa. In 1960 in Uganda, CHD was considered to be 'extremely rare'.I In 1977, black Africans were described as being 'virtually free of hypertension and CHD'.' In the same year, at Enugu, Nigeria, over a 4-year period, not one patient out of 348 with cardiac disorders had the disease.3 In 1983, in the UK, a leading article entitled 'British and African hearts' underlined the tremendous contrast between the experience of CHD in the two population groups: From 1988 to 1993 in Zimbabwe, at Parirenyatwa Hospital, the main referral centre for the country, there was an annual average of 6 black patients with acute myocardial infarction.' Even at present, as concluded in a comprehensive review compiled in Nigeria,6 'CHD is still rare ... despite its increased incidence in recent years.' This rarity applies particularly to rural dwellers, as recently noted in Tanzania.'"

".....Soweto (which now has a population of 3 - 4 million), according to records of the Department of Cardiology at Baragwanath Hospital (3 200 beds), 35 blacks were diagnosed with CHD in 1992,51 in 1993, and 62 in 1994. However, of the latter number only 36 were Sowetans; the rest lived elsewhere.I' Clearly CHD remains very uncommon in urban blacks in South Africa. To afford perspective, it could be asked how uncommon CHD is in urban blacks, compared with its occurrence in Western populations? Of the population of Soweto, almost all attend Baragwanath Hospital when serious illness occurs. If it is assumed that all the 36 patients with CHD mentioned ultimately died from the disease, CHD would be responsible for only about 0.2% of the roughly 20000 deaths occurring annually in Soweto, an extremely low proportion even allowing for uncertainties. In Europe, in the Seven Countries Study,16 for those in the Mediterranean countries and inland the age-standardised 25-year CHD mortality percentages were 4.7% and 7.7%, respectively. The proportions reported for countries in Northern Europe and for the USA were far higher, namely 16.0% and 20.3%, respectively. These comparisons with Western populations underline the very low occurrence of CHD in urban blacks".

http://archive.samj....R.P. Walker.pdf
Forks Over Knives and Healthy Longevity: A Missed Opportunity for the Cholesterol Skeptics

#29 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 26 elokuu 2012 - 23:45

olen nyt pari viikkoa noudatellut tätä ilman suurempia lipsumisia, ja olo on ollut ihan hyvä. Lienee silti liian varhaista kommentoida sen kummemmin.

Näköjään Lääns noudattaa myös vähärasvaista kasvisvaliota, ainakin suurimman osan aikaa: http://www.huffingto..._n_1262237.html

kiinnosti tuossa lähinnä hänen kommenttinsa väsymyksen vähentymisestä:

But it’s made a significant difference in just in a month.

HPC: What kind of difference?

LA: Energy level. Even when you’re training really hard, it’s normal that you would have certain things for lunch or certain things for breakfast, and then have this dip, or almost like a food coma … I don’t experience that anymore. My energy level has never been this consistent, and not just consistent, but high. I’m a big napper -- I couldn’t even take a nap these days if I wanted to.

• Richard tykkää tästä

#30 Toni Rissanen

Toni Rissanen
  • Members
  • 133 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 08:07

Noin kuusi viikkoa takana. Taidan odottaa ainakin vielä vuoden loppuun ennen kuin olen täysin myyty, mutta tuo Lancen kommentti on aika osuva.

Kertokaa ravintoloita pääkaupunkiseudulta missä myydään tällaista ruokaa.

#31 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 09:33

^Ei ole mitään ravintoloita Suomessa missä saisi McDougall approved ruokaa. McDougall suosittelee itse etnisiä ravintoloita, joissa voi vetää esim. valkoista riisiä hyörytettyjä vihanneksia ja/tai tofua. Falafeleja voi myös joskus kokeilla. Täysjyvätuotteita ei saa mistään ravintolasta paitsi Unicafesta (siellä lähes aina täysjyväriisiä ja vegaanimenu). Starch solutionin yksi ohje painonpudottajille on "don't eat out". Ulkona syömiset kannattaa muutenkin redusoida ainoastaan deiteille ja muihin erityistapaamisiin kavereiden/sukulaisten kanssa, säästyy rahaakin. Duuniin vaan Tupperware askissa mukaan omat safkat, olen huomannu kirjastossa, että kiinalaiset vaihto-oppilaatkin tekevät niin.

Yksi mahdollisuus on tietenkin on aina soittaa etukäteen ravintolaan, ja pyytyy sellainen setti minkä haluaa, jos on esim. isolla porukalla syömässä. Joillekin voi tosin olla stigmatisoivaa syödä erityissafkoja listan ulkopuolelta, joten kannattaa itse tehdä aloite ravintolan osalta, ja sitä ennen mennä etukäteen katsomaan listoja. Ainakin Liisankadun kolmessa kruunussa Helsingissä oli kasvislistalla venäläinen keitto (pääruoka), josta pyysin jättämään ainoastaan fetat pois. Näin onnistuin vetämään aika hyvin broidin syntymäpäivät.

"Läns" jatkaa:

"The other thing -- I expected to get rid of that dip, but I didn’t expect the mental side of it, and the sharpness and the focus that I’ve noticed. And I was the biggest non-believer, I was like ‘whatever man’, and I’m in. I’m not doing dinners yet, but breakfast and lunch, I’m in"

Jos Lance lähtee tohon touhuun täysin rinnoin, niin olisi se aika kova promopaukku tälle ruokailu paradigmalle, vaikka onhan toi jo nytkin kova juttu.

#32 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 10:01

^Lancen promoarvo on varmasti tällä hetkellä putoamassa, kun menettää kaikki Tour-voittonsa. Nike tosin jatkaa hänen syöpäsäätiönsä tukemista.
Health is a crown worn by the healthy people on their heads.

#33 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 13:41

Lancen maine vaan kasvaa, ja media seuraa entistä kiinnostuneempana. Lance on kohta koko maailman suurin marttyyri. Minulla meni melkein koko viikonloppu pilalle kun oli haikea fiilis Lancen vuoksi.

Muuten tuore henk.koht tarina. Olin puhunut/riehunut äidilleni ruokavaliosta about kaksi vuotta, kolesterolit koholla, mikä tietenkin on täysin itsestään selvää mikäli on 60-vuotta syönyt eläintuotteita, joka aterialla, ja hiilareiden taso ollut kehnoa. Liikuntaa ei juuri ollut ikinä harrasteltu lyhytjalkaisen gorgi-koiran ulkoiluttamista lukuunottamatta. Äitini ei muistanut kolesteroliarvojaan, ja antoi minulle lääkärin antaman reseptin, jonka jätti käyttämättä. Atorvastatin 40mg. Oli kauhuissani, eli nyt puhutaan hyvin stydistä statiinista primäärihoitoa varten. Kolesterolien oli siis pakko olla jotain Stephen Guynet tasoa, 6,5mmol/l vähintään (250mg/dl). Ostin McDougall Starch Solutionin mutsille ja pikku hiljaa alkanut tapahtumaan. Äitini ei halunnut alkaa syömään statiineja, ja koska totesin, että pakko on, ellei kirjan mukaan toimi, äitini luki kesällä kirjan. 3kg kiloa tippui saman tien pois ekalla viikolla. Tämän jälkeen tahti hidastui, mutta nyt on tippunut kaksi kiloa lisää, siis ilman mitään tietoista kalorirajoitusta. Tämä erittäin hyvä, koska tavoitteena oli ainoastaan tiputtaa 10kg. Äitini kertoi, että ainoa syy miksi on pystynyt olemaan dietillä on se, että McDougall sallii sokerin ja suolan. McDougall ei rohkaise näiden käyttöä, mutta toteaa, etteivät ne ole deal-breaker, ne ovat ainoastaan syntipukkeja länsimaissa. Hyvä painontiputus ultra-hiilihydraattisella dietillä, tärkkelykset vielä sokerilla ja suolalla maustettu :), toki äitini totesi pienen ajan jälkeen, ettei tarvitse enää niin paljon sokeria tai suolaa. Äitini osti paistinpannun, jolla voi paistaa ilman öljyjä ja ruokavalion perustana hänellä on nykyisin linssikeitto ja perunat, joita menee paljon.

Seuraava kolesterolimittaus on syyskuun lopulla.

#34 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 18:32

Olen ollut tällä dietillä kaksi vuotta, ensin vuoden lakto-ovo veg, ja yhden dramaattisen eron tajusin myös tänään. Sain ennen isoja päänsärkujä jos olin syömättä neljä tuntia pidempään, tämä oli lähes sääntö. Tänään aamupalan lisäksi klo 11.00 ison satsin täysjyväriisiä ja kasviksia, seuraava ateria oli vasta klo 19.00. Ei mitään tahdin hidastumista, päänsärystä puhumattakaan, ainoastaan hieman epämukava fiilis jossain vaiheessa, kun vatsalihakset laskevat sitä mukaa kun ruoka aamupäivän aterialta suli.

#35 Putte

Putte
  • Members
  • 19 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 20:20

Onko porukalla ollut ongelmia tämmösen tiukan vähärasvaisen kasvisruokavalion kanssa? Itse jos lähden täysin Mcdougall-ruokavaliolle, niin hieman alta viikon kuluessa alkaa naama kuivua ja iho hilseillä. Tarkoituksenani ei sinänsä ole täysin rasvatonta ruokavaliota noudattaa, mutta joskus se menee tiukemmalle vähän huomaamattakin.

Käytän kuitenkin pähkinöitä, manteleita, pellavansiemeniä ja vähän oliiviöljyä ruoissa, jolloin tuo naamavärkki pysyy kunnossa.

Mielenkiintosta kuulla, miten Richardin äidin kolesteroliarvoille käy. Toivottavasti päivittelet niitä vähän tänne palstalle?

#36 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 20:38

^Ei noi ruuat ole kiellettyjä McDougall plannissa muilta kuin painonpudottajilta. Esselstyn suosittelee pellavansiemeniä myös. McDougallilla tofu-reseptejä, ja Rip Esselstynillä jotain high-fat pähkinäreseptejäkin, homma on lähinna high-starch, no oil approach. McDougall katsoo, että pähkinät hyvä extra-kalorilähde atleettisille nuorille, jotka tarvitsevat paljon kaloreita. Hänen asiakaskunnassaan näitä ei kuitenkaan paljoa ole. Vedän itse myös joka päivä pellavansiemeniä rouheena, hampunsiemeniä ja auringonkukan siemeniä sekä pähkinöitä. Öljyjä en käytä, mitä nyt joskus kanttarelleja rypsiöljyssä.

Laitetaan updatea miten mutsille käy.Tässä jotain esimakua: 7min kohdalla.

#37 Putte

Putte
  • Members
  • 19 Viestit

Lähetetty 27 elokuu 2012 - 20:58

Onhan nuo öljyt siinä mielessä huonoja, ettei ne oikein sisällä mitään muuta ku kaloreita. Pähkinöissä ja siemenissä on sentään kaikkee muutakin tuiki tarpeellista.

Oliko tuo Doug Lisle muuten tyyppi, joka syötti kissalleenkin kasvisruokavaliota? Ymmärrän kyllä sen, että jos ihminen katsoo itseään peilistä - irvistää - ja huomaa, ettei omaa paljoakaan yhteistä leijonan kanssa, mutta voisi kuvitella, että kissan irvistys näyttää hieman eriltä paatuneimmankin vegaanin silmissä.
  • Richard tykkää tästä

#38 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 04:17

^En usko. Kissat ovat hiirien ja rottien syöjiä. Luulisi kouluttautuneiden ihmisten tajuavan sen. McDougall vielä vitsillä heittänyt "don't make your cat go plant-based".

#39 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 07:17

Tuosta ihon kuivuudesta vielä, minulla on lähes aina ollut hieman kuiva iho Suomessa. Viimeksi Indonesiassa lomaillessani, vedin yli kaksi viikkoa lähes pelkästään valkoisella riisillä, pavuilla ja hedelmillä, hieman soijasta valmistettua tempeh'iä mukana. Rasvat todella vähissä, ja Iho oli loistava, näin käy aina kun olen tropiikissa. En tiedä, ehkäpä nämä Suomen ympärivuotiset talvisäät vaativat hieman enemmän rasvaa.

Jännää, että Okinawalaisilla erittäin alhaiset rasvat, 6% kaloreista, pähkinöitä ei syöty.

#40 Putte

Putte
  • Members
  • 19 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 08:52

^En usko. Kissat ovat hiirien ja rottien syöjiä. Luulisi kouluttautuneiden ihmisten tajuavan sen. McDougall vielä vitsillä heittänyt "don't make your cat go plant-based".

En ihan väärin muistellut. Tuossa pätkässä noin kohdasta 12:20 eteenpäin Doug puhuu tuosta kissastaan ja kissansa kasvisruokavaliosta. En muista, mitä kaikkea hän tuosta kissansa ruokavaliosta selitti.

Nojoo, mut ei liity aiheeseen oikein mitenkään.

#41 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 11:00

Yep. Dough Lisle on ruokailutottumuksiin erikoistunut psykologi, se mitä kissoilleen syöttää on irrelevant, vaikka hauska huomio onkin. Toki syövät kissat viljaa ja muita hiilihydraatteja, koska vetävät hiirien ja rottien glykoosivarastoja ja vatsalaukkuja.

#42 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 14:48

Tämä on alkanut kiinnostaa minua enemmän kuin paljon!! Heinäkuussa olin viikon joogaleirillä jossamenin viikon lähes vegaanilla ruokavaliolla ja näin äkkiseltään analysoituna siellä syödyt ruoat menivät kokonaisuutena hyvin lähelle tätä. Kerran taisi olla fetaa ja kerran kermaviiliä. Oivariinia oli tarjolla leivän päälle mutta suurimmalta osin tuli käytettyä maapähkinä- ja siementahnoja siihenkin. Itse en alkanut sen kummemmin elukkaa kaipailemaan. Riisiä lähes joka lounaalla. Minulla ei nyt ole osunut silmään, että kuin paljon proteiinia te sisällytätte ruokavalioon? Syöttekö kuin usein päivässä aterioita, joissa ei ollenkaan ole varsinaista proteiinin lähdettä? Yritän nyt tunnustella millaista ruokaa minulla pää kestää lounasaikaan ja mitä kaikkia palkokasvituotteita taas maha...

#43 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 16:52

Hannav,

proteeini on osa länsimaista mytologiaa, aivan kuten kalevala osa jotain mytologista varhaissuomea. Se on pelkkä tarina. Älä huolehdi proteiinista, tai jos huolehdit niin pidä huoli ettet saa liikaa.

#44 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 17:37

Aika kovia on mielestäni nuo 10% rajoitukset proteiinille ja rasvalle. Tuskin paljon menetetään terveyttä, jos syödään vaikka se 1-1,5g proteiinia per painokilo ja hyvää rasvaa 25%?

#45 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 17:42

Bill Clinton sanoi juovansa proteiinipirtelön joka aamu. Mistä lie idean saanut.

#46 Putte

Putte
  • Members
  • 19 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 17:45

Richardin kanssa samoilla linjoilla, ettei tuosta proteiinista tarvitse huolehtia. Olen itse yrittänyt sitä puolta saada pavuista, mutta en mitenkään saa pavuista maistuvaa ruokaa.

Joten lautaseni koostuu lähinnä eri vihanneksista (parsa, kukkakaali, pinaatti), herneestä, maissista, sipulista, riisi/peruna/pasta. Päälle pähkinöitä ja manteleita, suolaa, kanelia sekä vähän oliiviöljyä. Siinäpä se on. Joskus jos oikein haen kulinaristista nautintoa, laitan perunoita uuniin noin kilon ja vetelen ne naamaan vaikka ketsupin kera :)

En niin hoocee kuitenkaan vielä tässä vaiheessa ole, että joskus syön jonkun verran lihaa.

Yritin tätä ruokavaliota noudattaa myös töissä lounaspaikoissa, mutta se ei oikein toimi, koska niitä höyrytettyjä perunoita ei perus jäävuorisalaatin kanssa jaksa kilokaupalla joka päivä vetää. Siks nykyään oon toimittanu eväät töihin.

Mä oon viime vuodenvaihteesta alkanu vähentää lihansyöntiä ja samalla proteiinin määrää, enkä ole vielä tässä vaiheessa huomannut siitä olevan mitään haittaa. Munuaisten kreatiniiniarvo laski viitearvojen tasalle. En tiedä johtuuko se siitä, että olisin polttanut lihasta hulluna pois vai siitä vähemmästä lihansyönnistä. Paino ei ole kuitenkaan koko vuonna vielä kummoisesti tippunut ja punttihomma kulkee hyvin.

#47 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 17:59

Toi on kyllä aika iso lukema toi 18% BKT:stä terveydenhuoltoon.

#48 Richard

Richard
  • Authors
  • 1 745 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 19:20

Bill Clinton sanoi juovansa proteiinipirtelön joka aamu. Mistä lie idean saanut.

Ei juo enää. Wanhaa tietoa. Esselstyn lähetti Billylle kirjeen ja kertoi miten homma menee. Tämä tuli esiin CNN dokumentissa.

Hannan kannattaa ostaa Starch Solution. McDougall perkaa siinä kivasti proteiini ja calsium tarinat. Kattavamman kuvauksen samasta saa Campbellin China Study populaarijulkaisusta. Campbell aloitti proteiinitutkijana tarkoituksena tutkia miten ihmisille saadaan enemmän ja halvemmin "hyvä laatuista" eläinproteiinia, siis niitä proteiineja jotka syntetisoivat nopeiten proteiinien uusiutumista soluissa. Hauska tarina sekin. Länsimainen populaarikulttuui elää vielä tätä uskontoa muistuttavaa protsku-kulttia.

#49 Putte

Putte
  • Members
  • 19 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 20:55

Aika kovia on mielestäni nuo 10% rajoitukset proteiinille ja rasvalle. Tuskin paljon menetetään terveyttä, jos syödään vaikka se 1-1,5g proteiinia per painokilo ja hyvää rasvaa 25%?

Terveellisen ruokavalion kannalta vai urheilullisen kehityksen kannalta tuo proteiinimäärä? Mielestäni tuota proteiinia tulee aika helposti paljonkin (ainakin se 1g/kg), jos syö viljoja runsaasti. Terveyden kannalta ei kummoisilla proteiinimäärillä taida olla mitään merkitystä ja ilmeisesti dataa löytyy sen puolesta, että vähemmällä pärjää jopa paremmin? Urheiluvalmennuksen kannalta proteiinin saanti on sitten eri asia, mutta mielestäni urheilua ei kannata sekoittaa terveyteen. Urheilulla myydään terveyden utopiaa, mutta todellisuus on sitten jotain muuta.

#50 Panu

Panu
  • Members
  • 696 Viestit

Lähetetty 28 elokuu 2012 - 20:56

Itse olen huomannut, että kun en treenaa niin pärjäilen vähillä proteiineilla ja vege-linjoilla. Sitten kun treenaan (kestävyyslajeja) niin himo varsinkin eläinperäiseen proteiiniin kasvaa. Tuo voi kyllä johtua siitä, että olen melko tottumaton kasviproteiinin hyödyntäjä. Joka tapauksessa oma kokemukseni on, että treenaaminen kasvattaa proteiinin tarvetta mikä ei kai ole mikään yllätys useimmille.

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: McDougall, tärkkelys

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää