Hyppää sisältöön

Tervetuloa Puhdasruoka.fi -sivustolle! Täällä voit keskustella kaikenlaisista asioista liittyen ravintoon, terveyteen ja hyvinvointiin, tai sitten voit halutessasi puhua muistakin aiheista. :) Rekisteröitymällä pääset käyttämään kaikkia sivuston toimintoja. Rekisteröityminen on todella helppoa ja nopeaa. Voit myös rekisteröityä vielä helpommin Facebook- tai Twitter-tilisi kautta klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevia kuvakkeita.

Kuva
- - - - -

Hampaiden hoito

hampaiden hoito karies fluori xylitol suuvesi sähköhammasharja

• Kirjaudu vastataksesi
93 vastausta aiheeseen

#1 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 02 lokakuu 2011 - 23:09

http://www.oralb.com...ric-toothbrush/

Käytössä on Braunin mallit 5000 ja 1000.

Tahnana fluorillinen tahna ja suuvesi. Xylitolia löytyy sekä tahnoista että suuvesistä.
Käytössä lisäksi kaksi eri hammaslankaa: ohut ja paksumpi, ja kielenpuhdistintakin tulee käytettyä.

Xylitolia menee myös jonkin verran makeuttajana.

Onko jollain käytössä tuollaista sonic-harjaa? Niitähän on useilla eri merkeillä. Mahtaakohan niistä olla jotain hyötyä...
Health is a crown worn by the healthy people on their heads.

#2 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 14:45

Kokeilin Philipsin Sonicare HX6731/02 -hammasharjaa, mutta en ollut oikein tyytyväinen harjaustulokseen, joten lähetin harjan takasin (2 kk tyytyväisyystakuu).

Soladeyn ioniharja sen sijaan oli todella positiivinen yllätys skeptikolle. Ostin huvikseni testiin tuollaisen ioniharjan, enkä ole katunut ostoa hetkeäkään. Hampaat ovat huomattavasti valkoisemmat ja puhtaamman tuntuiset harjauksen jälkeen kuin millään muulla aikaisemmin kokeilemallani harjalla. Sonicare lähti siis aika nopeasti takuuseen, kun olin ioniharjaa koittanut.

#3 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 21:04

Itse olen Brauniin todella tyytyväinen. En voisi enää kyllä kuvitellakaan käyttäväni perinteistä hammasharjaa. Myös hammaslääkärit, joiden kanssa olen puhellut, suosittelevat sähköhammasharjaa.

Tuota ioniharjaakin voisi kokeilla.

#4 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 21:58

Soladeyn ioniharja sen sijaan oli todella positiivinen yllätys skeptikolle. Ostin huvikseni testiin tuollaisen ioniharjan, enkä ole katunut ostoa hetkeäkään. Hampaat ovat huomattavasti valkoisemmat ja puhtaamman tuntuiset harjauksen jälkeen kuin millään muulla aikaisemmin kokeilemallani harjalla. Sonicare lähti siis aika nopeasti takuuseen, kun olin ioniharjaa koittanut.

Mistä tällainen kannattaisi hankkia?

#5 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 22:20

http://www.seeknatur...hp?find=soladey Tuolta tilasin Soladeyn ioniharjan. Ostin samalla neljä vaihtopäätä (medium). Ehkä vähän kovan tuntuiset harjat. Vois kokeilla seuraavaksi softia.

Eihän tuokaan harja mikään puoli-ilmainen ole. Hintaa tuli briteistä tilattuna 38.07 £ (postit 7.50 £) eli noin ~45 €, johon sisältyi ioniharja ja neljä vaihtopäätä. Toki harjapäät kestävät hyvänä muutaman kuukauden ja seuraavan tilauksen yhteydessä ei tarvitse ostaa kuin lisää harjapäitä, sillä varsi on "ikuinen". Seuraava menoerä olisi noin vuoden päästä, jolloin hintaa tulee se 22.84 £ eli ~27 €.

Jenkeistä sais harjan ja päät halvemmalla, mutta postimaksut ovat sitä luokkaa, että alkaa isoakin miestä jo itkettään. Linkatkaa toki, jos jostain löytyy halvalla sekä vaihtopäät että postikulut.

#6 Puuha-Pete

Puuha-Pete
  • Members
  • 313 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 22:43

Mulla on ihan tavallinen hammasharja ja fluoritonta tahnaa. Kerran tai pari päivässä tulee pestyä. Tähän mennessä reikiä nolla.

Itse uskon ruokavalion olevan hampaiden kunnon kannalta oleellisempi kuin ylenmääräinen putsaaminen.
Hatun alla jättikokoinen orgoniitti, eli liekitetään valuet next levelille!

Richard ei ole hyvä ihminen.

#7 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 22:53

Itse uskon ruokavalion olevan hampaiden kunnon kannalta oleellisempi kuin ylenmääräinen putsaaminen.

Saatat olla onnekas tuon asian suhteen. Alttius hampaiden reikiintymiselle vaihtelee huomattavasti.

#8 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 23:00

http://www.seeknatur...hp?find=soladey Tuolta tilasin Soladeyn ioniharjan. Ostin samalla neljä vaihtopäätä (medium).

Kiitos. Itse olen tähän asti käyttänyt lähinnä perushammasharjoja, mutta voin hyvinkin kokeilla tuollaista vaihtoehtoa.

#9 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 23:36

Mikään uusi keksintöhän se ei tuokaan ioniharja ole. Muistelen jostain lukeneeni, että ioniharja keksittiin Japaniassa parisen kymmentä vuotta sitten.

Mainittakoon, että käytössä ollut myös toisenlainen ioniharja aikaisemminkin. Iherbissä myytävä patterillinen ioniharja. Kyllä tämä Soladey minusta vie voiton näistä kahdesta.

Näitten ioniharjojen kanssahan ei tarvitse käyttää lainkaan hammastahnaa, mutta olen pikkiriikkisen nokareen laittanut harjaan ennen harjausta, jotta suu olisi hieman raikkaampi. Suuvettä ja hammaslankaa käytän satunnaisesti. Kielenpuhdistinta aina hampaiden pesun yhteydessä.

#10 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 03 lokakuu 2011 - 23:50

Totta kai ruokavaliollakin on oma osuutensa (ja iso osuus onkin) hampaiden kuntoon. Keltaiset, reikiintyvät hampaat jäivät minun kohdalla historiaan noin nelisen vuotta sitten aloitettuani karppaamaan. Söin sitä ennen aika paljon sokereita, viljaa...kaikkea korkean GI:n mättöä, mikä ei tehnyt hyvää hampaille (eikä millekään muullekaan). Nykyisellä ruokavaliolla ei pahemmin plakkia synny, joten hampaiden pesun kanssa ei tarvitse olla hirveän tarkkana.

Yrtit ainakin auttavat pitämään hampaat ja suun puhtaan raikkaana; mm. salvia, persilja, basilika ja oregano ovat hyväksi koettuja yrttejä.

#11 Puuha-Pete

Puuha-Pete
  • Members
  • 313 Viestit

Lähetetty 04 lokakuu 2011 - 08:35

Saatat olla onnekas tuon asian suhteen. Alttius hampaiden reikiintymiselle vaihtelee huomattavasti.

Toki näinkin. Mutta aika moni on huomannut reikiintymisen loppuneen tai vähentyneen merkittävästi ruokavaliota muuttaessa. Joku paleon suuntainen ruokavalio ja paljon D-vitamiinia, niin ollaan luultavasti jo aika pitkällä.

Hampaiden harjaaminen on periaatteessa vain huonosta ruokavaliosta aiheutuvien ongelmien vähentämistä.

#12 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 04 lokakuu 2011 - 18:39

Hampaiden harjaaminen on periaatteessa vain huonosta ruokavaliosta aiheutuvien ongelmien vähentämistä.

Tässä pitäisi vertailla kahden hyvällä ruokavaliolla olevan vanhan ihmisen hampaita, joista toinen on harjannut ahkerasti ja toinen ei ollenkaan. :)

#13 Puuha-Pete

Puuha-Pete
  • Members
  • 313 Viestit

Lähetetty 05 lokakuu 2011 - 13:05

Eikö Weston A. Price jo tutkinut nämä hammasasiat? ;)

#14 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 16 helmikuu 2012 - 12:28

Kokeilin Philipsin Sonicare HX6731/02 -hammasharjaa, mutta en ollut oikein tyytyväinen harjaustulokseen, joten lähetin harjan takasin (2 kk tyytyväisyystakuu).

Tuollaisten harjojen väitetty tehohan perustuu hurjaan kierroslukuun, jolla sanotaan olevan puhdistavia vaikutuksia myös kohdissa, jonne harjan harjakset ei osu.

Pyörivät harjat näyttäisi vievän voiton näistä sonic-harjoista. Tosin tehokkain vaihtoehto voisi ehkä olla kummankin tekniikan käyttäminen. :)

http://en.wikipedia....inical_research

#15 S@mppa

S@mppa
  • Members
  • 148 Viestit

Lähetetty 16 helmikuu 2012 - 13:50

Tuollaisten harjojen väitetty tehohan perustuu hurjaan kierroslukuun, jolla sanotaan olevan puhdistavia vaikutuksia myös kohdissa, jonne harjan harjakset ei osu.

Pyörivät harjat näyttäisi vievän voiton näistä sonic-harjoista. Tosin tehokkain vaihtoehto voisi ehkä olla kummankin tekniikan käyttäminen. :)

http://en.wikipedia....inical_research

Juu, kierroksia Sonicaressa oli kyllä riittämiin. Tuntui varsinkin alussa, että harja liikuttaa miestä enemmän kuin mies harjaa; pää tärisee harjatessa :D

En vaan tottunut sähköharjaan, eikä harjaustuloskaan ollut täysin toivottava. Ioniharjalla mennään edelleen; siihen olen ollut tyytyväinen.

#16 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 05:21

Pitää kehua paria tuotetta taas, jotka olen hyväksi havainnut.

Nämä hammasväliharjat on hyviä:

GUM® Soft-Picks™

40a1d15972.jpg

#17 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 08:39

Pitää kehua paria tuotetta taas, jotka olen hyväksi havainnut.

Nämä hammasväliharjat on hyviä:

GUM® Soft-Picks™

minusta ne ovat tosi huonoja. Hampaani ovat aika tiiviisti toisissaan kiinni. Ehkä sen ansiosta olen välttynyt enemmiltä rei'iltä.

#18 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 09:22

Tässä pitäisi vertailla kahden hyvällä ruokavaliolla olevan vanhan ihmisen hampaita, joista toinen on harjannut ahkerasti ja toinen ei ollenkaan. :)

Tämä ei nyt ihan noin mene, mutta mielenkiintoista vertailua kuitenkin. Kyseessä kaksi 30+ henkilöä, mies ja nainen eli aviopari. Mies on ikänsä harjannut hampaat ehkä 4-5 kertaa viikossa ja ruokavalioon kuulunut aika paljon mm. oluen/siiderin/lonkeron lipittämistä vähintään useimpina päivinä viikossa eikä muutenkaan syö "terveellisesti" muuta kuin vaimonsa pakottamana. Ei reiän reikää eikä mitään muutakaan ongelmia. Nainen taas kiinnittää ruokiinsa erittäin paljon huomiota (ei karppaaja) ja välttää esim. jatkuvia happohyökkäyksiä. Tosinesim. sokeriakin kuuluu ruokavalioon. hampaat pestään huolellisesti kaksi kertaa päivässä ja kerran parissa vuodessa vähintään suuhygienistillä putsataan turhat mömmöt pois. Muutamia reikiä ja ennen kaikkea 1,5 v sitten yksi hammas jouduttiin poistamaan kokonaan kun oli juurihoidon seuraksena haljennut niin pahasti, ettei siitä enää kalua tullut. Molemmilla lapsuudessa takana sen ajan suht terveellinen ruokavalio johon on hyvin rajoitetusti kuulunut esim . herkkuja. Ja jos joku minulle väittää, että perintötekijöillä ei ole vaikutusta niin aika hyvät toidtusaineistot saa eteeni kantaa. Niin. On siis kyse minusta ja miehestäni :D Enkä ole mitenkään katkera en. Enkä ekologisista syistä ala karppaamaan hampaiden takia....

#19 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 11:17

Tämä ei nyt ihan noin mene, mutta mielenkiintoista vertailua kuitenkin. Kyseessä kaksi 30+ henkilöä, mies ja nainen eli aviopari. Mies on ikänsä harjannut hampaat ehkä 4-5 kertaa viikossa ja ruokavalioon kuulunut aika paljon mm. oluen/siiderin/lonkeron lipittämistä vähintään useimpina päivinä viikossa eikä muutenkaan syö "terveellisesti" muuta kuin vaimonsa pakottamana. Ei reiän reikää eikä mitään muutakaan ongelmia.

epäilen että olut suojaa reikiintymiseltä. Minulla oli nuorempana muutama reikä, mutta kun rupesin juomaan olutta ei reikiä enää tullut. Pesen kyllä yleensä hampaat aamuin illoin, mutta ihan vain tavallisella harjalla. En käynyt 15 vuoteen hammaslääkärillä, ja pelkäsin että suu on täynnä reikiä (geeniperimää on), vaan eipä ollut.

#20 hannav

hannav
  • Members
  • 90 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 11:21

epäilen että olut suojaa reikiintymiseltä.

Tuokin todellakin voi vaikuttaa!

#21 Mikko Lahtinen

Mikko Lahtinen

Administrator

• Administrators
  • 1 815 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 11:50

epäilen että olut suojaa reikiintymiseltä. Minulla oli nuorempana muutama reikä, mutta kun rupesin juomaan olutta ei reikiä enää tullut.

Miten suurta ja säännöllistä tuo oluen nauttiminen kohdallasi on?

Hannav, oliko sinulla K2-lisä tai jokin sitä runsaammin sisältävä ruoka säännöllisessä käytössä?

#22 cgs

cgs
  • Members
  • 611 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 12:12

Miten suurta ja säännöllistä tuo oluen nauttiminen kohdallasi on?

no, sen verran että voi laskea peruselintarvikkeeksi. Kulutuspiikkejä yritän välttää, mutta tasaista tissutusta on esiintynyt. Sellaista keskieurooppalaista meininkiä.

#23 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 15:43

minusta ne ovat tosi huonoja. Hampaani ovat aika tiiviisti toisissaan kiinni. Ehkä sen ansiosta olen välttynyt enemmiltä rei'iltä.

Joo, noissa väliharjoissa yksi tuote ei tosiaan sovi kaikille. Noitakin on kahta eri kokoa, mutta ohuempikin malli on paksumpi kuin markkinoiden ohuimmat väliharjat.

#24 Blueteam

Blueteam

Administrator

• Administrators
  • 3 474 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 16:26

hampaat pestään huolellisesti kaksi kertaa päivässä ja kerran parissa vuodessa vähintään suuhygienistillä putsataan turhat mömmöt pois.

Mihin kohtiin reikäsi ovat tulleet? Purupinnoille, väleihin vai jonnekin muualle?

Itse olen vakuuttunut, että väliharjat ja suuvedet täydentää kariessuojaa tehokkaasti harjauksen ja lankauksen lisänä. Fluorin tehosta olen myös vakuuttunut. Keskivertokansalaisen ruokavaliolla ei ainakaan varmastikaan kannata luopua fluorista hampaiden hoidossa.

#25 Toni Rissanen

Toni Rissanen
  • Members
  • 133 Viestit

Lähetetty 04 heinäkuu 2012 - 17:21

Täytyy myöntään, etten täysin ymmärrä fluorihammastahnojen käyttöä. Hammaskiille on kalsiumfosfaattia, mitä hapot hajoittavat. Vaikka lisäät hampaassa olevan fluorin määrää, niin hapossa oleva ylimääräinen protoni nappaa sen fosfaatin mukaansa joka tapauksessa.

Happamuus poistetaan niinkin yksinkertaisella teknologialla kuin huuhtelemalla suu vedellä aina kun on syönyt tai juonut jotain muuta. Aikamoista rakettitiedettä, mutta jos jokainen taapero tekisi noin, niin merkittävä osa hammaslääkäreistä joutuisi työttömäksi muutamassa vuodessa.

No, tuo ei kuitenkaan riitä, koska plakki ei lähde vedellä. Joten käytän hammasharjaa ja hammaslankaa hammaskiven estoon. En ole keksinyt yhtään syytä käyttää tahnoja, joten en ole käyttänyt niitä viimeisen ~15 vuoden aikana. Harjaan nykyään yleensä vedellä, kookosöljyllä tai ruokasoodalla. Öljy täytyy tosin jälkikäteen harjata erikseen pois.

Öljyllä koska se auttaa poistamaan tiukoista hammasväleistä roskia. En ole täysin varma, mutta epäilen myös että osa hammaskiilteen tummumista voi olla rasvaliukoista. Joten öljyllä harjaaminen tai se vanha hippien öljypurskuttelu voisi olla ihan jees tapa.

Jos on hampaiden kanssa ongelmia ja tekee jo yllä mainittuja, niin voisi vaikka tarkistaa että saako ruokavaliosta tarpeeksi kalsiumia.

Jos on ikenien kanssa ongelmia, niin yksi mitä voisi kokeilla on kollageenin muodostuksen kannalta oleelliset ainekset, kuten C-vitamiini, MSM ja gelatiini.

Jos haluaa käyttää suuvettä, niin vesi ja suola on aika halpoja komponentteja. Toimii ihan yhtä hyvin kuin alkoholia sisältävät kaupan vedet, ilman alkoholin haittoja.

Waterpik niminen laite saattaisi olla ihan fiksu hankinta, idea kuulostaa ainakin hyvältä. Ei ole kuitenkaan tullut kotomaassa vastaan, joten en ole kokeillut.

Emt, siinä parit ajatukset.
  • S@mppa tykkää tästä

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: hampaiden hoito, karies, fluori, xylitol, suuvesi, sähköhammasharja

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää